HomeWie zijn wijPersHoe desgin en functionaliteit ons idee over schoonheid beïnvloedt

BAANBREKEND ONDERZOEK VAN IDEAL STANDARD TOONT HOE DESIGN EN FUNCTIONALITEIT ONS IDEE OVER SCHOONHEID BEINVLOEDEN

• Ideal Standard onthult bevindingen van grensverleggend neurologisch onderzoek
  • Onderzoek wijst uit dat onze perceptie van schoonheid onbewust wordt beïnvloed door de ‘esthetische dissonantie’ van de functionaliteit van een product
  • Drie aanstormende kunstenaars interpreteren deze gegevens om innoverende kunstwerken te maken

Ideal Standard, Europa’s toonaangevende merk van badkamers, maakt vandaag de resultaten bekend van een baanbrekend neurowetenschappelijk onderzoek over de manier waarop onze hersenen schoonheid waarnemen en interpreteren.

Het onderzoek, waarbij gebruik werd gemaakt van EEG-scans in combinatie met onlinetests, focuste op het conflict dat onze hersenen ervaren wanneer ze in aanraking komen met mooie producten die slecht scoren op functionaliteit. Een fenomeen dat we ‘esthetische dissonantie’ noemen.

Uit de antwoorden van 1400 respondenten trekken de onderzoekers deze conclusies:

• Hoe mooier we een voorwerp vinden, hoe meer we verwachten dat het goed zal functioneren;
  • Producten die eerst mooi worden bevonden, vinden mensen minder mooi als ze minder goed blijken te werken;
  • De verminderde activiteit in de rostrale prefrontale cortex (het gebied in de hersenen dat ‘schoonheid detecteert’) kan in de toekomst continu een remmend effect hebben, zodat voorwerpen waarvan geweten is dat ze slecht functioneren ook als minder mooi worden ervaren.

Ideal Standard besteedde dit onderzoek uit aan Mindlab, een laboratorium voor neurlogisch onderzoek gevestigd in het Engelse Brighton. De resultaten werden geanalyseerd door neurowetenschapper dr. Jack Lewis, expert in beeldvorming van de hersenen.

“Logisch gezien zou er geen verband mogen zijn tussen hoe mooi we een voorwerp vinden en hoe goed dat voorwerp functioneert”, stelt dr. Lewis.

“Dit onderzoek toont echter aan dat wanneer we een voorwerp dat we mooi vinden slecht blijkt te functioneren, de elektrische activiteit vermindert in dat gedeelte van de hersenen waar we schoonheid waarnemen.”

Stelt een mooi voorwerp ons teleur, dan vinden we het dus niet meer mooi. En als een product, dat er gewoontjes uitziet, goed functioneert, dan vinden we het mooier.

“Dit fenomeen noemen we esthetische dissonantie”, vertelt dr. Lewis. “Het beschrijft wat er in onze hersenen gebeurt wanneer er zich een conflict voordoet tussen de perceptie van schoonheid en de ervaring van functionaliteit.”

De onderzoeksresultaten hebben een grote impact op de designwereld.

“Wat ontwerpers altijd al intuïtief aanvoelden – de nauwe band tussen de functionaliteit van een product en onze esthetische opvatting ervan – is nu ook wetenschappelijk bewezen”, zegt Dick Powell, de wereldberoemde en bekroonde medeoprichter van het toonaangevende designbedrijf Seymourpowell.

“Onderzoek reikt fabrikanten en merken de instrumenten aan om de esthetische aanbevelingen van hun ontwerpers te challengen wanneer die aanbevelingen de functionaliteit in het gedrang brengen. En kennis zet de sector ertoe aan producten te creëren die even goed werken als ze er uitzien.”

Jordi Cazorla, vicevoorzitter - commercial bij Ideal Standard International: “Bij Ideal Standard hebben we er altijd naar gestreefd om vorm en functionaliteit met elkaar te verzoenen. Dit onderzoek bewijst voor het eerst de wisselwerking tussen vorm en functie in het hoofd van de gebruiker.

“Dat we dit onderzoek hebben besteld, toont aan dat we voortdurend inspanningen leveren om producten te creëren met een evenwicht tussen stijl en prestaties gericht op ‘A Beautiful Use of Space’.”

Om de link tussen vorm en functie verder uit te spitten, sprak Ideal Standard drie kunstenaars aan om deze functionele informatie om te zetten in prachtige kunstwerken.

Zwitsers kunstenaar Matthias Moos benutte de complexe kwantitatieve gegevens van de EEG-scans om de activiteit van ons brein weer te geven in een visuele animatie. Alice Dunseath, een kunstenares uit het VK, deed de topografische gegevens tot leven komen door gebruik te maken van levensecht beeldmateriaal. Ozgun Kilic uit Turkije liet zich leiden door de functionele schoonheid van de natuur. Geïnspireerd door de vleugels van een vlinder die van kleur veranderen afhankelijk van hun bewegingen, gebruikte Kilic de interpretatie van de theta-hersengolven uit de EEG-scans om 21 ‘vleugelformaties’ te creëren.

De kunstwerken zijn te bewonderen op de stand van Ideal Standard op ISH (Hall 3.1 Stand C11) en op www.idealstandardprojects.com